(Rechten foto: ProRail)

De werkzaamheden aan het spoor worden na de zomer uitgevoerd. Bochten ten noorden en zuiden van het station worden verlegd, treinen kunnen in de toekomst dan op snelheid blijven rijden.

Op dit moment is het zo dat treinen moeten afremmen tot 80 kilometer per uur zegt spoorbeheerder ProRail. Het is de bedoeling dat er een betere overstapt wordt gerealiseerd voor reizigers in Groningen en Zwolle. Een verwachte tijdswinst van 75 seconden.

Planning

De werkzaamheden worden uitgevoerd door Volkerrail. Het doel is om de klus eind 2022 af te ronden. In mei 2022 zal het spoor twee weken niet gebruikt kunnen worden. “Er rijden dan bussen in plaats van treinen”, laat ProRail weten. “Omwonenden ontvangen rond de zomer nadere informatie over de planning en uitvoering van de werkzaamheden.”

Vanuit Meppel richting Beilen zal iets vóór de snelweg A28 het spoor enkele meters worden verlegd richting het Bethesdaziekenhuis. “Op de brug over de snelweg buigt het spoor vervolgens weer terug en snijdt de boog af. Hier verleggen we het spoor een aantal meters naar de noordkant”, meldt ProRail. Tussen Hoogeveen en Beilen wordt het spoor zo’n dertig meter opgeschoven.

Geluidscherm, raildempers & veiligheid

Ook worden er maatregelen genomen tegen geluidsoverlast. Zo wordt er een geluidscherm geplaatst van een meter hoog bij Het Hoge Holt en raildempers bij De Holtmaden.

ProRail hoopt ook de veiligheid rondom het spoor te verbeteren. “We verbeteren de veiligheid op de spoorwegovergang Toldijk/Pesserstraat. Over een langere lengte scheiden we het fietsverkeer van het autoverkeer. Ook voegen we een middengeleider toe tussen de autorijstroken.”