“In mijn winkel vind je tabakswaren, wenskaarten, kopie en lectuur. Mensen gaan geen afspraak maken bij mij om een kopie te maken of om een wenskaart af te halen.”

Tabakshop-eigenaar Willem Koopman uit Hoogeveen uitte zijn frustraties in een bericht op Facebook. Hij is de enige in winkelcentrum de Nije Nering die zich aan het winkelen op afspraak moet houden. “Het werkt gewoon niet. Ik had soms één telefoontje per dag, dan belde iemand voor het maken van een kopie. Dat is natuurlijk belachelijk.”

Helft van de omzet

Door de coronamaatregelen is winkelen op afspraak beperkt mogelijk, bedoelt om funshoppen en drukte te voorkomen. Dat maakt het voor de 62-jarige Koopman extra lastig, hij denkt er zelfs over na om de winkel voorgoed te sluiten na 32 jaar. “Op een gegeven moment draai je nog niet eens de helft van je omzet. Dan zit je drie kwartier te wachten op je stoeltje tot er weer een klant komt.”

Hij plaatste een noodkreet op Facebook. Koopman nodigde mensen uit die toch al in de Nije Nering kwamen, ook bij hem langs te komen. Voor iedereen was als het ware een ‘afspraak’ gemaakt. De ondernemer werd al snel op zijn vingers getikt. “Ik werd gebeld door de gemeente, het bericht kon echt niet en moest van Facebook worden afgehaald.”

Herkenbaar

Bij NSO Retail zagen ze de boodschap van Koopman voorbij komen. De brancheorganisatie voor tabaks- en gemakswinkels herkent de problematiek. Het is extra ingewikkeld door de verschillende regels waar winkeliers mee te maken krijgen.

“We hebben te maken met verschillende klantenstromen”, zegt NSO-woordvoerder Janwillem Burgering. Er zijn mensen die een pakketje komen ophalen bij een PostNL-punt, de click-en-collectklanten en er komen mensen voor private shopping (mensen die op afspraak langskomen). “Mensen die een pakketje komen ophalen, mogen niet meteen een kaartje erbij kopen, daar is een afspraak voor nodig.” 

Voor de ‘postale stroom’ is namelijk geen afspraak nodig. “Je hebt dus verschillende klantenstromen door elkaar. Dat werkt niet”, zegt Burgering. “Daarom zijn wij voor een systeem zonder afspraken, maar met een maximum aantal klanten binnen. Dan staan de klanten buiten te wachten en heb je niet verschillende stromen door elkaar lopen. Dat is veel makkelijker voor de ondernemer en veiliger voor de klant.” 

Burgering zegt dat NSO daarover ‘uitvoerig in gesprek’ is met het ministerie van Economische Zaken. “Het gaat hier om zogenaamde fast moving consumer goods. Mensen hebben af en toe gewoon kaartje, kopieerpapier of printerinkt nodig. Als je er om 17.00 uur achter komt dat je printpapier nodig hebt, is het echt geen funshoppen als je dat nog voor de avond koopt.”