Foto rechten: Google Streetview
Onderzoekers van het Amsterdam UMC gaan vanaf 1 mei een jaar lang onderzoek doen in de supermarkt Coop in Hollandscheveld.
De supermarkt maakt onderdeel uit van het onderzoek Supreme Nudge. Een jaar lang wordt in de gaten gehouden of mensen die boodschappen doen sneller kiezen voor gezonde boodschappen, als die beter opvallen of goedkoper zijn. Er doen in totaal acht supermarkten mee met het onderzoek.
Minder gezonde leefstijl
De Hartstichting heeft gekozen voor Hollandscheveld omdat, volgens de stichting, er mensen wonen die er een minder gezonde leeftstijl op na houden en daarom minder lang leven.
Het Supreme Nudge-onderzoek zou eigenlijk vorig jaar al plaatsvinden. Het dorp stond vorig jaar nog niet op de lijst om mee te doen aan het onderzoek. De reden waarom Hollandscheveld nu wel wordt meegenomen in het onderzoek is niet bekend.
Cadeautjes
Mensen die minimaal de helft van hun wekelijkse boodschappen doen bij de Coop in Hollandscheveld kunnen zich aanmelden. De onderzoekers hopen door middel van cadeautjes en een boodschappenpakket dat mensen zich aanmelden. Voor het onderzoek wordt drie keer een lichamelijk onderzoek gedaan, daarnaast moeten deelnemers vier keer een vragenlijst invullen.
Naast Hollandscheveld doen supermarkten uit Gendringen, Doetinchem, Haaften, Terborg, Sprundel, Varsseveld en Westervoort mee aan het onderzoek. Het onderzoek wordt gefinancierd door de Hartstichting en ZonMw. ZonMw is de organisatie voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie.