Rechten foto: RTV Drenthe

Na zestien dagen werken aan het spoor kunnen de treinen weer langs Hoogeveen. De verbinding is opgeknapt en het station zelf heeft een update gekregen. Perrons zijn vernieuwd en de toegang van de stationshal is aangepast. De liften kunnen naar verwachting pas eind juli gebruikt worden, tot ongenoegen van Stichting Gehandicaptenplatform Hoogeveen.

“Wie gaat dat de mensen die slecht ter been zijn of in een rolstoel zitten vertellen”, zegt Luuk Fieten van het platform. “Er gaan zich straks situaties voordoen dat mensen aankomen op het perron, maar het platform niet kunnen verlaten. Dan zou je de trap moeten gebruiken, maar dat kan deze doelgroep helemaal niet, want dat is levensgevaarlijk voor ze.”

Alternatief

Volgens ProRail, de partij die de renovatie van het station op zich neemt, is het vervangen van de liften een grote klus, die niet binnen het tijdsbestek paste van de afgelopen werkzaamheden. Mensen die afhankelijk zijn van de lift om op een perron te komen, kunnen bellen met de klantenservice van de NS. “Die afdeling regelt dan taxivervoer van en naar een van de dichts bijgelegen stations waar ze verder kunnen reizen”, vertelt een woordvoerder van de NS. In dit geval zijn dat Beilen en Meppel.

Fieten is blij dat er een alternatief is, maar voorziet problemen. “Je bent dan op het station, vervolgens regel je een taxi en daarna moet je er nog op wachten. Dan ben je zo een uur verder voor een klein stukje reizen. Het is dan nog maar de vraag of jij en je rolstoel in de auto passen. Ik vind het best wel omslachtig op deze manier.”

Tekst gaat verder onder de foto

Waarschuwen

De treinvervoerder zegt dat ze zoveel mogelijk informatie in de reisapp zetten om mensen op de hoogte te houden van onvoorziene situaties. “Daarnaast proberen we reizigers ook te waarschuwen om een halte eerder uit te stappen”, legt de woordvoerder uit.

Fieten vindt dat te kort door de bocht. “Oudere mensen weten vaak helemaal niet zo goed hoe je zo’n app moet gebruiken. Het zou beter zijn als er rechtstreeks met de mensen gecommuniceerd wordt.” De NS laat weten dat er op de stations vaak borden staan die aangeven dat de lift niet werkt. Bij het informatiepunt kunnen mensen tekst en uitleg vragen. “Heel veel informatie communiceren we ook gewoon online.”

Zelf zit de penningmeester van de stichting ook in een rolstoel. Hij vraagt zich vooral af wat mensen moeten doen als ze niet op de hoogte zijn van de situatie en stranden in Hoogeveen. “Stel je komt vanuit Groningen, dan kom je aan op het perron aan de rechterkant van het station. Als je in een rolstoel zit, dan ben je genoodzaakt om de lift te gebruiken. Op deze manier kun je dus geen kant op.”

Spoorboog

ProRail past de boog in de treinrails bij Hoogeveen aan, zodat treinen niet meer hoeven af te remmen tot een snelheid van 80 kilometer per uur. Als de werkzaamheden klaar zijn, kunnen treinen met 140 kilometer per uur door de bocht rijden. De reiswinst bedraagt door een minder schepere bocht zo’n 75 seconden. De overstap van en naar Groningen in Zwolle is dan beter.

De werkzaamheden zijn opgeknipt. In mei is er gewerkt aan het spoor en het station. In de toekomst komt er nog een periode dat er geen treinverkeer is rondom Hoogeveen, om de werkzaamheden af te ronden. Volgens de spoorbeheerder loopt het project vertraging op vanwege de naweeën van corona. Materialen zijn niet of niet op tijd leverbaar. Wanneer er opnieuw gewerkt wordt aan het spoor is nog niet bekend. ProRail hoopt dat de periode niet weer ruim twee weken is.