Slechts nieuws voor omwonenden van Brug in de weg om de Oost in Hoogeveen. Zij klaagden over geluidsoverlast van de brug. Na onderzoek stelt de gemeente hen in het gelijk: metingen wijzen uit dat de brug inderdaad teveel lawaai maakt. Helaas kan de gemeente weinig doen. Ze hopen dat de overlast afneemt als iedereen zich aan de maximumsnelheid houdt.

Om verkeer te herinneren aan de maximumsnelheid wordt het symbool van 50 kilometer per uur op de weg geschilderd. Ook komen er tijdelijk matrixborden. “Wij zien verder geen enkele reële mogelijkheid om verdergaande maatregelen te treffen”, schrijft het college in een reactie. “Ook de experts hebben geconcludeerd dat er geen extra mogelijkheden meer zijn om de geluids- en trilling overlast te verminderen.”

Verkeersdrempels geen oplossing

Lokale partij Gemeente Belangen vroeg het college onlangs om naar alternatieve oplossingen te kijken, bijvoorbeeld door de maximumsnelheid drastisch te verlagen. Dat levert niks op. “Een lagere maximumsnelheid is niet realistisch en niet passend bij de functie van de weg.”

Ook extra verkeersdrempels zijn geen optie. Die geven vaak extra hinder in de vorm van trillingen, geluid en extra uitlaatgassen volgens het college. “De overlast zal daardoor niet minder worden. En gezien de functie van de weg liggen snelheidsremmers hier niet voor de hand.”

Vrachtverkeer

De Weg om de Oost maakt onderdeel uit van de Buitenring van Hoogeveen en is de toegangsweg naar bedrijventerrein De Wieken vanuit zuidelijke richting. De weg is destijds aangelegd om de overlast in en rond de woonwijken te verminderen, vrachtverkeer ontmoedigen is geen optie volgens het college. “Het zou in de praktijk weer leiden tot overlast in de woonwijken.” Dat geldt ook voorstel om het verkeer via de A28 en A37 te omleiden.